ÖSSZESKÜVÉS-ELMÉLET
FEHÉRVÁRRÓL
A
kisvállalkozások létét elfogadni képtelen apparátusi emberek,
párttitkárok olyan ütközőpontot kerestek, amely egyben a
visszarendeződés kiindulópontjává is válhat. Érveiket nem a gazdasági
irányváltásra koncentrálták, politikai indítékot igyekeztek találni,
valami olyan konkrét ügyet, amelyre ráfogható a rendszerellenesség.
Osztályharcra kódolt tudatukkal ellenség, rendszerellenes szervezkedés
után kutattak és találtak is
Székesfehérváron.
Az ötletgazdák fehérvári pártvezetők voltak. Ők jelentkeztek az MSZMP
központi bizottságánál azzal az összeesküvés-elmélettel, hogy a
székesfehérvári ENERGETIKA Kisszövetkezet elnöke által INNOVÁCIÓS
BÁZISOK fedőnév alatt kidolgozott gazdaságpolitikai koncepció és az
ehhez kapcsolódó új gazdasági struktúra tervezete voltaképpen
rendszerellenes forgatókönyv, a tervezet megvalósításához jogszerű
szervezési keretet biztosító ENERGETIKA Kisszövetkezet pedig valójában
egy kibontakozó ellenforradalmi szervezkedés gócpontja.
Elméletük szerint az INNOVÁCIÓS BÁZISOK fedőnevet viselő tervezet
alapján, a kisvállalkozások láncszerű összekapcsolásával, az ENERGETIKA
Kisszövetkezetre alapozva olyan országos méretű szervezet jöhetett
volna létre, amely jelentős anyagi erőforrással bír, telefonokkal, URH
rádióhálózattal rendelkezik, így alkalmas arra, hogy a pártirányítás
alól kivonva magát bármikor a rendszerrel szembeforduló
erőként lépjen fel. A veszélyt érzékeltető konkrét példaként az
ENERGETIKA Kisszövetkezet fejlődése szolgált, amely egy év alatt
nyolcszorosára növelte árbevételét, tizenhat szakcsoportot hozott létre
az országban, saját URH rádióhálózattal rendelkezett és 1984-ben újabb
nagyszámú szakcsoport megalakítása, a meglévő szakcsoportok
kisszövetkezetté történő felfejlesztése valamint az egész struktúrát
irányító, koordináló gazdasági társaság létrehozása szerepelt a
terveiben.
A fehérvári ötletgazdák összeesküvés-elméletét magukévá tevő
keményvonalasok azzal érveltek, hogy már a vállalkozásokat engedélyező
jogszabály elfogadása előtt látni kellett volna, hogy a jogszabályt
egyesek jogalapként használhatják kisvállalkozásnak álcázott
rendszerellenes szervezetek létrehozására, ezért a jogszabály
bevezetése súlyos hiba volt, mivel az a gazdaságinak álcázható
politikai szervezkedés jogi alapját teremtette meg.
A keményvonalasok a hiba orvoslásának egyetlen lehetőségét a jogszabály
eltörlésében, a vállalkozások államosításában illetve felszámolásában
látták. A gazdasági rendszerváltás folyamatának fennmaradásáért küzdő
reformereknek ugyan sikerült megakadályozni a visszarendeződést, de
akkor, ott, áldozatra volt szükség. A keményvonalasok számára akkor az
ENERGETIKA-per jelentette az – általuk ugyan kevésnek tartott –
elégtételt, ami egyben taktikai időnyerés is volt a változások mellett
kiálló reformerek számára.
Az újságok a valós tényeket elhallgatva, a szocializmus vadhajtásaként
emlegették az ENERGETIKA Kisszövetkezetet. Mire a per véget ért már a
keményvonalasok lendülete is elfogyott, az igazi vesztesek persze a per
vádlottjai lettek. Az ENERGETIKA Kisszövetkezet keretében megvalósuló
szervezési tevékenység jogalapját, jogszerűségét voltaképpen nem
lehetett vitatni, de erősebb érv volt az, hogy Kádárék, akkor a nagy
kölcsönfelvételek idején már óvakodtak a nyugat figyelmét felkeltő
politikai perektől. Így nem valós tetteik, izgatás és rendszerellenes
szervezkedés miatt ítélték el a perbefogottakat, noha mindenki tudta,
hogy az ENERGETIKA-per megindításának kiváltó oka, az akkori hatalom
megítélése szerint a szocialista gazdasági és társadalmi rendet
veszélyeztető, kiszámíthatatlanságot, ellenőrizhetetlenséget
eredményező, a szembeszegülők tömörülésére lehetőséget nyújtó gazdasági
szervezkedés volt.
A pártutasításra indított, gazdasági pernek álcázott politikai
koncepciós per célja az ENERGETIKA Kisszövetkezet szétverése, a
szervezkedés vezetőjének, egyben a tervezet kidolgozójának, a
kisszövetkezet elnökének - Baranyai Józsefnek - a kiiktatása volt. A
kisszövetkezet élére - Körmendi István nevű - pártmegbízottat neveztek
ki, a tagság szinte egésze elmenekült, hátrahagyva a kisszövetkezet
ugyancsak jelentős vagyonát.
Az vitathatatlan, hogy a gazdaságszervezés tervezet szerinti méretekben
történő megvalósítása idegen testet jelentett volna a szocialista
gazdaságban, egy a szocialista viszonyokba ágyazódó piacgazdasági
formula önszerveződő, államilag ellenőrizhetetlen struktúrája valósult
volna meg területi innovációs bázisok fedőnévvel, amely egyben egy
pártirányítás alól kivont érdekszövetséget is jelentett volna. Az
akkori hatalom úgy látta, hogy egy gazdasági pernek álcázott koncepciós
per megindításával elérhető a kívánt eredményt és látszatot biztosító
rendteremtés, megelőzhető a szervezkedés további gyors ütemű
növekedése,
mert az később már csak jóval nagyobb feltűnéssel, nehézséggel lenne
hatástalanítható.
Mindez persze nem jelenthet magyarázatot vagy megnyugtató indokot azok
számára, akiket a koncepciós perben nem szervezkedés, hanem nem létező,
kitalált bűncselekmények elkövetése miatt ártatlanul elítéltek, mert a
hatalom érdeke úgy kívánta. Az ENERGETIKA-per áldozatai voltaképpen a
gazdasági rendszerváltás miatt kirobbant hatalmi harc áldozatai!
Ártatlan áldozatok, mert a sors úgy hozta, hogy az ENERGETIKA
Kisszövetkezet lett a keményvonalasok és a reformerek ütközőpontja, az
összecsapás pedig áldozatokat követel. A kérdés az, hogy ők mikor
kapnak ezért erkölcsi és anyagi jóvátételt?