A
nyolcvanas évek elején egy teljesen új szakasz kezdődött a kádári
diktatúra történetében, ekkor már számos jel mutatta, hogy felgyorsul,
majd kezelhetetlenné válik a hetvenes években elindult folyamat.
1982-ben az adósságszolgálat 2,3 milliárd dollárt tett ki, 1984-re
pedig már 15 milliárdra rúgott az adósságállomány és nyolcmilliárd
dollár volt a nettó forráskivonás, ami 1989-re elérte a 22 milliárd
dollárt! Döbbenetes számok, amelyek mutatják, hogy az ország erőforrásai
kimerültek!
Radikálisan
csökkentek a reálkeresetek, folyamatossá lettek az áremelések. A
nyolcvanas években már közel 5 millióan vettek részt a másodlagos
gazdaságban, a fusizás meghatározó gazdasági ág lett. A
jövedelemszerzés gyakori módja volt a közösből való merítés, az állami
javak eltulajdonítása is, amely nem igazán számított bűnnek. Az
állampárt berkeiben is nőtt a tehetetlenség és a bizonytalanság miatti
feszültség. Az önmagukat reformkommunistáknak nevezők egy modellváltás
szükségességét kezdték hangsúlyozni, de szó nem volt az egyenlőség
elvének feladásáról, a piacgazdaság bevezetéséről, a kapitalizmus
ezáltali becsempészéséről pedig végképp nem.
A
reformkommunista stratégák koncepciója alapján kidolgozott, a
kisvállalkozások létrejöttét engedélyező jogszabály ugyan
kimondatlanul, de az önérdekű szerveződés engedélyezését, a
piacgazdaság részleges bevezetését jelentette. Ettől kezdve
Magyarországon együtt létezett a szocialista gazdaság és a kapitalista
piacgazdaság formációja. A szocialista nagyvállalatok, szövetkezetek
mellett már jelen voltak a piacgazdaságot jellemző önérdekű szerveződés
eredményeként létrejött kisszövetkezetek, szakcsoportok, gmk-k,
gazdasági társaságok, amelyek a jövedelem felosztása, a szervezeti struktúra
kialakítása és a működési szabályzat megalkotása tekintetében
autonómiát élveztek.
A
kisvállalkozások létrejötte egyben konfliktusforrások telepítését is
jelentette, naponta szembesültek egymással a szocialista és kapitalista
piacgazdaság formációi, jövedelemviszonyai. A gazdaság szerkezetében
végbemenő döntő változás, a szocialista gazdaság és a kapitalista
piacgazdaság strukturális jellemzőinek együttléte folyamatos
konfliktushelyzetet eredményezett a megrendelések elnyerése, a piac
megszerzése tekintetében, továbbá jól érzékeltette az eltérő gazdasági
formációk esetében a szervezettség, a hatékonyság és az elérhető
jövedelmek közötti különbséget.
Ez
már nem a szocialista gazdaság reformját vagy színesebbé tételét, hanem
a piacgazdaság kiépítésének kezdetét jelentette, melynek ismeretében
kimondható, hogy Magyarországon a gazdasági rendszerváltás a politikai
rendszerváltásnál jóval előbb elkezdődött és ez voltaképpen a politikai
rendszerváltáshoz vezető út kikövezését jelentette.
1983
végén, amikor már egyértelműen láthatóvá vált az egyenlőségen ütött
rés, az MSZMP keményvonalasai árulással vádolták meg a
reformkommunistákat. Ami még súlyosabb: azt állították, hogy a
kisvállalkozások létrejöttét engedélyező jogszabály egyben a legális
szervezkedést engedélyező jogszabály, amely arra is lehetőséget jelent,
hogy kisvállalkozásnak álcázva a pártirányítás alól kivont,
ellenőrizetlen, a rendszerrel szembeforduló vagy eleve rendszerellenes
célzattal létrehozott szerveződések jöjjenek létre.
Az
érvelésük alátámasztására konkrét példaként az ENERGETIKA-ügyet
nevezték meg. Az ENERGETIKA-ügy két fehérvári párttitkár által
kimunkált összesküvés elmélet alapján született meg, amely szerint az
Innovációs Bázisok tervvezete valójában a szocializmus megdöntésére
készített forgatókönyv, az ENERGETIKA Kisszövetkezet
pedig a vállalkozások létrejöttét engedélyező jogszabály
kihasználásával létrehozott rendszerellenes, sőt ellenforradalmi
szerveződés volt. A keményvonalasok a megoldást a vállalkozások
létrejöttét engedélyező jogszabály eltörlésében és a már létező
kisvállalkozások államosításában látták.
A
nyolcvanas évek erjedése a hatalom sajátos reagálását váltotta ki, a
védekezés helyett a támadást választotta és az élet szinte minden terén
bekeményített, érzékeltetni akarta, hogy ura a helyzetnek. A nyolcvanas
években összesen 14 filmet tiltottak be, ebből a felét, hetet, egyetlen
évben, 1982-ben. A nyolcvanas évek elejétől gyakorivá váltak a furcsa,
megmagyarázhatatlan balesetek és ugrásszerűen nőtt az öngyilkosságok
száma. A hozzátartozók számos esetben vizsgálatot követeltek, mivel
sokkal valószínűbb volt, hogy öngyilkosságnak álcázott gyilkosság
történt, mint öngyilkosság.
Magyarország
a nyolcvanas évek elején a világon az első helyre került az
öngyilkosságok számát tekintve. Voltak akik a gyakori öngyilkosságok
mögött valójában a hatalom öngyilkosságnak álcázott leszámolását
látták. A nyolcvanas évek elején a hatalom minden addiginál jobban
aktivizálta besúgóhálózatát, igyekezett minél teljesebben lefedni az
élet
szinte minden területét az ügynökhálózattal.
A
nyolcvanas évek elején ugrásszerűen megnőtt a politikai okból indított
koncepciós perek száma is, azért, hogy ez ne rontsa a statisztikát, a
pereket köztörvényes vagy gazdasági pereknek álcázták. Kádárék
igyekeztek jó színben feltüntetni magukat a nyugat előtt, ezért ügyes
trükkel kiiktatták a statisztikából a politikai pereket, azokat
köztörvényes pereknek álcázták. A perek áldozatait olyan cselekmények
miatt ítélték el, amelyet soha nem követtek el, amiről nem is tudtak,
soha nem hallottak, hiszen ezt a koncepciós perek forgatókönyvét
készítő csoport találta ki, majd ez alapján emeltek vádat, amelyet
hamis bizonyítékok és a már gyakorlott hamis tanúk igazoltak. Ez minden
ilyen esetben hamis vádat, igazságszolgáltatás elleni bűncselekményt
jelentett a hatalom részéről.
Nem
véletlen, hogy az esetek nagy részében ezeket az iratokat
titkosították. A titkosítás ma is érvényben van, az elítéltek ma sem
ismerhetik meg azokat a nyomozati iratokat, amely miatt börtönre
ítélték őket és legtöbb esetben a vagyonukat is elkobozták.
Kádárék
nyugat irányába tett, gesztusként értékelhető látszatintézkedése volt
az 1983. évi III. törvény értelmében a választásokon való kettős
jelölés is. Ugyanakkor persze Kádár azt is kijelentette, hogy csak az
indulhat a választásokon, aki elfogadja a fennálló társadalmi rendet, a
népfront programját, a szocializmus építésének elsődlegességét. A
főtitkár szava átírta a törvényt, ennyit ért a törvény a
diktatúraidején.
Az
Alkotmánybíróság döntése alapján, ma ennek a jogállapotnak élvezzük a
jogfolytonosságát és a jogkövetkezményeit.
Részletesebb
vitatást, kitárgyalást érdemel az állampárti hatalom jogalkalmazásban,
igazságszolgáltatásban bevezetett új technikája és annak kivetülése. A
nagy hitelfelvételek miatt nem lehetett figyelmen kívül hagyni a nyugat
és a nyugaton működő, élénken figyelő emberi jogi szervezetek
számonkérését a politikai perek emelkedő száma miatt, így az
igazságszolgáltatás újabb szocialista reformjaként is értékelhető
trükkre volt szükség. A politikai perek így új ruhát öltöttek,
köztörvényes koncepciós perekként kerültek lebonyolításra.
A
politikai indíttatású koncepciós perek áldozatait nem valós tetteik,
nem a rendszer bírálata, nem a nyugat, a kapitalizmus, a demokrácia
dicsérete, nem izgatás, nem rendszer elleni szervezkedés miatt ítélték
el, hanem a besúgók, titkos ügynökök jelentései alapján elkészített
környezettanulmányt felhasználva, a vádlott környezetébe illeszthető,
kitalált köztörvényes cselekmények miatt, így például csalásért, hűtlen
kezelésért, okirat hamisításért, vesztegetésért. Ezzel két legyet
ütöttek egy csapásra. A statisztikában szinte nullára csökkent a
politikai perek száma, igaz mutatóban hagytak egyet, kettőt az
enyhébbek közül, például röplapterjesztést. Másrészt a haszon az volt,
hogy a köztörvényes okok miatt elítéltek nem lettek hősök, nem
jelenthettek követendő példázatot, akikre felnéznek, akik példaként
szolgálhatnak.
A
magyarországi diktatúra trükkök halmazát alkalmazta, ehhez valós alapot
jelentett a magyar találékonyság, ötletesség. A szocialista táborban a
magyar politikai elit rafináltságának híre volt. A deklarált egyenlőség
időszakában persze az üldöztetés sem volt egyenlő. Ismert
ellenzékiekkel jóval óvatosabban bántak mint a kevésbé ismert
szembeszegülőkkel, változást akarókkal. Ha ismert ellenzékieket
zaklattak azt a Szabad Európa Rádió már pár órán belül bemondta, amit
aztán több kellemetlen érdeklődő telefonhívás követett a nyugati
nagykövetségekről, jogvédő szervezetektől, a pártközpontban ilyenkor
nem győztek magyarázkodni.
A
nyolcvanas évek erjedését számos ismert kezdeményezés, változás és
sokkal több ismeretlen segítette, bővítette, amelyre reagálni kellett,
amely erőt, figyelmet vont el a diktatúrától, gyengítette a diktatúrát.
1981 decemberében jelent meg a Beszélő első száma, a Beszélő tartalmát
1982-ben már a Szabad Európa Rádió kezdte ismertetni.
A
nyolcvanas évek elején kezdődött és mind erősebbé váló erjedés
voltaképpen két irányban terjedt. Egyrészt a művészek, humán
értelmiségiek körében, másrészt a viszonylagos függetlenséget élvező
kisvállalkozások berkeiben, akik egyre jobban idegesítették a hatalmat
kezdeményezéseikkel egyre erősödő és tágabb keretet igénylő
próbálkozásaikkal,
továbbá heccelődéseikkel.
Magával
az erjedéssel, ezen belül pedig a változást akarók széles körével
1984-ben kezdődött meg a leszámolás és egy viszonylag jól behatárolható
időszakig, 1986-ig tartott.
Gazdasági
téren a gyorsan izmosodó kisvállalkozások léte, egyre erősödő hangja, a
kétféle gazdasági szisztéma együttlétéből adódó konfliktushelyzetek, az
egyenlőségen ütött rés miatt a keményvonalasok felzúdulása, és még több
tényező együtthatása indította el a megfélemlítés, megtorlás fokozott
érvényesítését célzó koncepciós pereket, melyek közül a legjelentősebb,
legismertebb a keményvonalasok és reformerek ütközőpontjaként is
szolgáló ENERGETIKA-per volt.
A
művészvilágban elkezdődött erjedés szintén 1984-ben ért arra a pontra,
amikor a hatalom erélyes lépésékre kényszerült. Ezt egy konkrét esemény
idézte elő, mégpedig a Fiatal Művészek Klubjában szervezett
világkiállítás, amelyet aztán betiltottak, bezártak. A nyilvánosság elé
tárt ok gyanánt csőtörést jelöltek meg.
1984-ben
a művészvilágban is jelentős letartóztatási hullám indult el,
zenészeket, művészeket csuktak be és ítéltek el olyan ügyek miatt,
amihez semmi közük sem volt, a valós cselekmények rejtve maradtak.
Az
1956 utáni 33 év hősei a ’84-esek voltak, akik az orwelli „1984” és a
magyarországi, valóságban megélt 1984 alapján nevezik önmagukat
’84-eseknek.